Ieder jaar meer klikbudget kwijt aan Adwords voor dezelfde omzet? Lees hier hoe je dit patroon doorbreekt

Arjo Huijbregts

Hoe breng je de kosten voor AdWords terug? Dit is een vraag die we vaak horen. Zeker in het geval van webshops kunnen de marges behoorlijk onder druk komen te staan door stijgende kosten van AdWords. De zogenaamde CPA (Cost Per Acquisition – kosten per aankoop) wordt zo hoog dat er bijna geen marge overblijft.

Start met contentmarketing

Content is het online vastgoed. Het blijft renderen zonder dat er steeds opnieuw geld in gestoken hoeft te worden. Een goede blog of de juiste instructievideo kan nog jaren webverkeer aantrekken. Investeer in de ontwikkeling van relevante content. Deze content verbetert de organische vindbaarheid van je website. Het webverkeer dat je organisch opvangt kun je blijven retargetten. Van deze bezoekers weet je immers dat ze interesse hebben. In vergelijking met reguliere AdWords-campagnes is dit een veel efficiëntere en effectievere aanpak.

Investeer in de kwaliteit van je advertenties

Zorg dat de titels en tekst van je AdWords-advertenties zo goed mogelijk aansluiten op de zoekopdrachten die je naar je website wilt leiden. Sluit daarnaast zoveel mogelijk zoekopdrachten uit die niet converteren of niet relevant zijn voor wat je wilt bereiken. Vaak zit de eerste winst in de besparing. Door het optimaliseren van de AdWords-campagnes filter je de ruis en betaal je niet langer voor kliks van consumenten die eigenlijk op zoek zijn naar iets anders. Op deze manier haal je zo veel mogelijk uit je advertentiebudget.

Investeer in landingspagina’s

Zodra het relevante webverkeer op je website landt, is het van belang dat de bezoeker direct vindt waar hij of zij naar op zoek is. Mocht dit niet direct duidelijk zijn, dan is de kans groot dat de bezoeker de pagina verlaat en je voor niets hebt betaald voor dit bezoek. Het is dus verstandig om landingspagina’s te ontwikkelen die aansluiten bij de zoekopdrachten die je inkoopt. Zo is de kans dat de bezoeker de pagina direct weer verlaat veel kleiner.

Tot slot… Investeer in de kwaliteit van website.

Dit lijkt een open deur, maar veel ondernemers staren zich blind op Adwords-campagnes, terwijl er tal van andere mogelijkheden zijn om de kwaliteit van de website te verbeteren en op die manier bezoekers aan te trekken. Onthoud altijd dat de kwaliteitsscore of waardering die Google aan jouw website hangt in relatie tot de zoekopdracht meeweegt in de uiteindelijke kosten die je betaalt voor deze klik. Hoe hoger deze kwaliteitsscore, hoe goedkoper de kliks dus zijn voor jou.

Meer weten? Neem contact op.

 

 

 

99 Conversie Tips

Ontdek waar je jouw website kunt verbeteren met de 99 conversietips van Uptimizers.

Vragen?

Arjo Huijbregts

Business developer

In zijn rol als Business Developer is Arjo zowel voor de klant als voor Uptimizers steeds op zoek naar innovatie, nieuwe samenwerkingen en kansen. Hij bestudeert de organisatie en verdiept zich in de sector, waarna de groeifase kan beginnen. Hierbij is ieder traject verschillend, aangezien iedere organisatie unieke eigenschappen heeft. Arjo helpt je graag bij de vormgeving van dit traject.

Gerelateerde artikelen

Google AdWords App voor Android

Zo meld je jouw website aan bij Google Webmaster Tools

20 tips om jouw website of webshop beter te laten converteren